Op welke manier beïnvloeden de sterren het menselijke leven op de aarde? Yin-Ju Chen zoekt naar antwoorden op deze vraag in kosmologie, complottheorieën en filosofie: de intellectuele bronnen van haar artistieke benadering. In haar nieuwe ‘land art’ werk voor het Kunstfort bij Vijfhuizen echoën Amerikaanse kunstpraktijken uit de jaren 60, die ze combineert met archaïsche patronen die gebaseerd zijn op sterrenbeelden en voorkomen in culturele producties over de hele wereld.
Reverberation of the Pleiades gaat over de culturele traditie van het afbeelden en omschrijven van de ‘Pleiades’, het Zevengesternte: een sterrenhoop die zich in het diepe verleden, ongeveer 100 miljoenen jaren geleden vormde. Zo wordt het Zevengesternte genoemd in de Ilias van Homerus en afgebeeld op de Hemelschrijf van Nebra, een voorwerp uit de Bronstijd. Astronomen zeggen dat het nog wel 100 miljoenen jaren duurt voordat het Zevengesternte vergaat. Met deze enorme tijdsperiode in het achterhoofd, kan men Chen’s Reverberation of the Pleiades ook beschouwen als een herinnering aan de vluchtige nietigheid van het menselijke leven.
Het werk sluit aan bij de landschapskunst van bijvoorbeeld de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson, die in Nederland vooral bekend is om zijn werk Broken Circle (1971) in Emmen. Smithson was geobsedeerd door entropie, een begrip uit de thermodynamica dat het onomkeerbare innerlijke verval van een gesloten systeem omschrijft. Chen is net als Smithson gefascineerd door entropie en Reverberation of the Pleiades is een bespiegeling op dit proces.