Sam Keogh
Kapton Cadaverine Log Entry
15.07–​16.09.2018
Terug naar overzicht

In Kapton Cadaverine Log Entry wordt het interieur van een ruimteschip vastgelegd door een handheld camera. De lens scant diverse texturen en oppervlakken, waarmee de eenzame bewoner zichzelf in tijd en ruimte probeert te oriënteren. De film wisselt tussen beeld en verhaal, waarmee de dialoog de verschillende lagen en verwarring van de situatie spiegelt.

De film werd opgenomen in een lege installatie en samengevoegd met de audiodocumentatie van een performance die de kunstenaar vorig jaar in de Rijksakademie in Amsterdam uitvoerde. Keogh zelf speelde de astronaut die wakker werd in een gehavende cryo-pod, een bevrieskist, in het midden van het schip. De astronaut heeft last van geheugenverlies, verwarring en bevriezing. Beelden van het vieze interieur van het schip tonen aan dat de astronaut al enige tijd geen menselijk contact meer heeft gehad. Hij weet dat er een publiek is, maar beschouwt dit als een hallucinatie door het langdurige gebrek aan contact met anderen. Afwisselend sprekend en luisterend naar de stem van de on-board computer, probeert hij zijn verstrooide herinneringen aan de Aarde die hij achter zich liet te begrijpen. Hij onderbreekt deze monologen met manische omschrijvingen van androïden met vloeiend latex bloed, bacteriën die de muren van het schip uitvreten, en een uitleg van een Sovjet-filosoof over zijn plan om met een hernieuwde Big Bang de hittedood van het universum te omzeilen.

Sam Keogh, Kapton Cadaverine Log Entry, 2018. Printscreen from excerpt.

Terug naar begin