Geïnspireerd door technologische vooruitgang en de manier waarop nieuwe uitvindingen steeds naadlozer worden geïntegreerd in ons leven, ontwikkelt Olya Oleinic (Moldavië, 1991) de fotoserie Organic. Haar beeldverhaal toont hoezeer technologie ‘organisch’ onderdeel van ons dagelijkse leven is geworden. ‘Organisch’ verwijst daarbij naar levende materie, maar ook naar de gladde en naadloze esthetiek van onze gadgets en digitale hulpmiddelen. Technologie smelt steeds meer samen met ons natuurlijke zijn – zonder dat we het doorhebben, worden we cyborgs: denk bijvoorbeeld aan hoe mobieltjes met onze handen verkleefd raken, en hoe we foto’s kunnen maken door alleen met de ogen te knipperen als we speciale brillen dragen.
Olya Oleinic onderzoekt de esthetiek van reclame als instrument voor communicatie. Na haar afstuderen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag in 2014, combineert ze haar autonome praktijk met commercieel werk. De circulatie van reclame is een bepalend aspect van onze cultuur: Oleinic onderzoekt dit verschijnsel in haar werkende en dagelijkse leven. Bedreven in de technieken van zowel digitale als analoge fotografie, kan een werk van Olya Oleinic worden gekarakteriseerd als geconstrueerd, geënsceneerd en gestileerd.