Vincent Knopper
Kunstfort Kasus
19.10–​15.12.2019
Terug naar overzicht

Derde en laatste hoofdstuk, 2019

Vincent Knopper is de eerste deelnemer aan Kunstfort Kasus, een residencyprogramma waarbij kunstenaars en ontwerpers gedurende één kalenderjaar hun studiopraktijk uitbreiden naar (de omgeving van) Kunstfort bij Vijfhuizen. Knopper studeerde Fine Arts aan de Rietveld Academie en volgde het Masterprogramma Material Utopias aan het Sandberg Instituut. In 2019 ontwikkelt hij op het Kunstfort onderzoek naar de architectuur en de geschiedenis van de instelling, alsook het programmatische en fysieke ontwerp van de herbestemming tot kunstruimte. In samenwerking met het team en de relaties van het Kunstfort ontwerpt Knopper drie presentaties die tijdens de tentoonstellingsseizoenen worden getoond. In de herfst maakt Knopper een eindpresentatie waarin hij zijn bevindingen deelt, gepaard met een artikel en publieksprogramma. Doorlopend in Kasus is het onderzoek naar het publiek en toegankelijk maken van erfgoed dat ooit juist ontoegankelijk moest zijn. In Knoppers verkenning staat de architectuur centraal, zoals hekken, deuren en paden.

Het zijn aanpassingen aan het erfgoed ten gunste van publiek. In het laatste hoofdstuk van de residency komen herbestemming, erfgoedarchitectuur en museumwinkel-displays samen in één grote site-specific installatie.

In Knoppers derde en laatste presentatie speelt het ‘grind’ van het Kunstfort de hoofdrol. De tentoonstellingsruimte is gevuld met het zogenaamde Ardenner split, een kunstmatig type grind dat kenmerkend is voor de ruimtelijke herbestemming van dit erfgoed tot publieke kunstinstelling. Ook is het grind veelvoorkomend in Vinex-tuinen, en een soortgelijk type grind is tevens in het originele beton verwerkt. De installatie is op de ruimte aangepast en volgt de omtrek van de architectuur. Het werk raakt de muren net niet. Gebogen objecten van transparant kunststof houden de deuren vrij, een knipoog naar de geambieerde toegankelijkheid van herbestemmingen. Op dit grindsculptuur, dat tevens fungeert als sokkel en context, staan een aantal sculpturen. Deze sculpturen zijn gemaakt van de mdf-kokers die in hoofdstuk één gepresenteerd zijn. Het zijn buisachtige objecten die doen denken aan stootranden, hekken of beugels. De vormen zijn specifiek en de objecten staan en liggen los in de ruimte, ontkoppelt van hun functie. Als geheel biedt de installatie afstandelijke visie op de architectuur als herbestemd erfgoed. Het werk vormt een reflectie op hoe militair erfgoed en herbestemming elkaar ontmoeten in materialiteit, vormgeving en functionaliteit. Het grindwerk is een ruimtelijke sculptuur, een soort landschap, dat buiten naar binnen haalt, en zo publieke ruimte isoleert.

Eindpresentatie: zondag 17 november, 15.00u, Kunstfort bij Vijfhuizen

Kunstfort bij Vijfhuizen, 2019. Foto: LNDWstudio.

Terug naar begin