Kunstfort Journal is een online platform waarmee we verdieping geven aan de programmering van Kunstfort bij Vijfhuizen. Steeds andere auteurs worden uitgenodigd om vanuit hun expertise te reflecteren op de activiteiten in en rondom het fort in essays, interviews, podcasts of verhalen. Hiermee willen we de thema’s die een rol spelen in de tentoonstellingen, buitenprojecten of algemene programmalijn van het Kunstfort onderzoeken en voor publiek toegankelijk maken.
In het artikel van deze week; een interview met Plural Fertilities Kunstenaar Dorine van Meel over haar werk “Phoenix’s Last Song”. De installatie komt voort uit Van Meels eigen aanstaande ouderschap. “Ik was zwanger van mijn eerste kind en hield me sterk bezig met de wereld waarin ik mijn kind zou grootbrengen en met de vraag hoe het zich in die wereld zou kunnen bewegen, ontwikkelen en staande houden. En natuurlijk de vraag hoe het kind zelf ten goede aan die wereld zou kunnen bijdragen.”
Tevens een collaboratief project waarin heersende opvattingen over reproductieve rechtvaardigheid, het gegeven van de ‘nuclear family’ en de politieke dimensie van ouderschap ter discussie worden gesteld.
Onder de titel ‘Plural Wombs Research Group’ wordt het werk van verschillende relevante schrijvers, denkers en activisten uiteengezet. De sessies zijn toegankelijk voor publiek en de lezingen kunnen online teruggekeken worden.
Bekijk de laatste lezing door curator Kathy-Ann Tan over onder andere het essay van Hortense Spillers’ ‘Mama’s Baby, Papa’s Maybe: An American Grammar Book’ (1987) onder Journal.