Presentaties: Werelden die Werelden
02.07.2022
15:00–17:00
Terug naar overzicht

In deze eerste editie van ‘Werelden die Werelden’ biedt Kunstfort bij Vijfhuizen ruimte aan vier initiatieven om hun praktijk rond het bouwen van werelden uit te breiden.

Presentaties
Op zaterdag 2 juli om 15.00 uur presenteren de deelnemers van ‘Werelden die Werelden’ een educatieve interventie (bijvoorbeeld een performatieve lezing of workshop) op het Kunstfort is een vertaling van een maand van makersonderzoek onder begeleiding van het Kunstfort. Deze eindpresentaties is in het Engels, gratis en voor iedereen die geïnteresseerd is.

Het publiek gaat uiteen in groepen en beweegt -onder begeleiding van vrijwilligers- tussen vier presentaties rond het schiereiland en fort. De presentaties zijn interactief en beweging kan er een onderdeel van uitmaken.

Het fort en de Ge­nie­loods zijn toe­gan­ke­lijk voor rol­stoelen, scoot­mo­bielen, rol­la­tors en kin­der­wa­gens, maar het schier­ei­land voor­alsnog minder. In de Ge­nie­loods is een rol­stoel­toe­gan­ke­lijk toilet aan­wezig. Het Kunstfort is te be­zoeken met een hulp­hond, mits deze is aan­ge­lijnd. Voel je vrij uit te reiken naar Mechteld om vragen omtrent jouw specifieke benodigdheden te beantwoorden (mechteld@kunstfort.nl).

Werelden die Werelden
In de afgelopen jaren werden fluisterende stemmen steeds luider als reactie op de clusterfuck van meervoudige crisissen (Wxtchcraft, 2021), gevormd door trauma en een noodzaak om te overleven. In een tijdperk dat wordt gevormd door kapitalisme, validisme, witte suprematie en het patriarchaat hebben deze stemmen een gebrek aan ruimte en middelen om over een andere wereld te dromen: ‘’The late Mark Fisher once famously said that it’s easier to imagine the end of the world than it is to imagine the end of capitalism. The same could be said about prisons: it is easier to imagine the end of the world than it is to imagine a world without prisons.’’ (Wang, 2018)

Hoe kunnen dromen die worden gedroomd en werelden die worden gewereld ongedefinieerd blijven door – en uiteindelijk eindigen bij – deze repetitieve gewelddadige systemen? We hebben een oefening van visie- en droomvaardigheden nodig (Mingus 2017, zoals geciteerd in Wang 2018), er is een push nodig om te dromen in felle geluiden en luide kleuren.

Welke vorm en kleur is verantwoordelijkheid? Wat is het geluid van abolitionisme?

De initiatieven
Naar aanleiding van de open call selecteerde het Kunstfort de volgende initiatieven:

Noam Youngrak Son
Noam Youngrak Son is een queer communicatiedesigner gevestigd in Gent. Centraal in hun praktijk staan minder normatieve methoden om onbekende verhalen te verspreiden. Hen probeert de verhalen van gemarginaliseerde lichamen, waaronder vaak dat van zichzelf, over te brengen in vormen die niet passen bij de cis-hetero-normatieve en koloniale machtsstructuur.

Paula Garcia Sans
Paula Garcia Sans is een beeldend kunstenaar, met een achtergrond in taalwetenschappen. Ze is gevestigd in Amsterdam en werkzaam op het snijvlak van film en transmedia. Haar werk speculeert ze over tijd, technologie en omgevingen.

Pete Ho Ching Fung
Pete Ho Ching Fung is een ontwerper en schrijver gevestigd in Vancouver en Nederland. Geïnspireerd door zijn nomadische achtergrond, onderzoekt hij hoe design kan worden gebruikt als een medium om kritisch om te gaan met het begrip van onze onderlinge afhankelijkheid – de politiek, de esthetiek, de koloniale geschiedenis en de logica – en dit in twijfel te trekken. Zijn werk werd onder meer tentoongesteld en gepubliceerd bij MIT Press, Het Nieuwe Instituut en Helsinki Design Museum.

Scores for Gardens
Scores for Gardens is een zelfgeorganiseerd, interdisciplinair onderzoeksinitiatief dat sinds 2019 werkt met performatieve en pedagogische tools. Met het meerlagige concept van de tuin als uitgangspunt, oefenen ze gezamenlijk de voeding van ondersteunende structuren die het onderzoek die wederzijds leren bevorderen. Het collectief bestaat uit Katrine Leth Nielsen (Kopenhagen), choreograaf en performancekunstenaar Juan Felipe Amaya Gonzalez (Berlijn), curator en schrijver Angeliki Tzortzakaki (Amsterdam) en werd onlangs aangevuld met transdisciplinair ontwerper Toni Brell (Amsterdam).

Meer informatie en theoretische context in de handout.

Beeld: grote bestuiversveld in Park Vijfhuizen. Foto: Mariken Straat

Terug naar begin