Hans Koetsier
De Hoorn des Overvloeds
1975
Terug naar overzicht

‘De Hoorn des Overvloeds‘ maakte Hans Koetsier (1930-1991) oorspronkelijk in 1972 in opdracht van de Belastingdienst Amstelveen. Toen het gebouw in 2006 werd afgebroken, werd het beeld opgeslagen en zocht men een herbestemming. Het beeld is als nieuw gerestaureerd en in 2010 geplaatst in een vijver in Beukenhorst-Zuid. Economisch ging het Nederland begin jaren zeventig goed, dus was het logisch dat voor de ruime belastingopbrengsten dit klassieke symbool werd gebruikt. Al in de voorspoedige Hollandse Gouden Eeuw werden talloze gebouwen in handelssteden met een versiering van de hoorn des overvloeds gedecoreerd. Koetsier plaatste de witte hoorn echter met de brede opening naar de grond, daarmee aanduidend dat de rijkdom uit de grond komt: inderdaad was de Nederlandse rijkdom vooral afkomstig uit de aardgasbaten.

Koetsier was een meester in het produceren van kunstwerken met een heldere boodschap; aanvankelijk was hij dan ook werkzaam in de reclamewereld en de grafische vormgeving. In 1962 maakte hij de overstap naar de beeldende kunst en begon te schilderen. Zijn eerste schilderijen tonen forse cijfers en letters die gedeeltelijk buiten het beeldvlak vallen. In 1966 ontwierp hij zelf een letter, de ‘Coachman’ (Koetsier), die hij toepaste in zijn gezeefdrukte teksten met een confronterend karakter, zoals ‘I want absolute power’. Vanaf 1969 plaatste Koetsier op de voorpagina van Vrij Nederland ‘advertenties’, die eigenlijk meer persoonlijke boodschappen waren. In dezelfde periode maakte hij ook zijn eerste beelden, die vaak uit letters bestaan, in opdracht voor bedrijven en overheidsgebouwen. Koetsiers kunstwerken worden wel tot de Fluxus beweging gerekend, een kunststroming in de jaren zestig waarin de vanzelfsprekendheid van het alledaagse en kritiek op de maatschappij gecombineerd worden.Veel van zijn plannen tot kunstwerken willen de werkelijkheid een draai geven. Zo bedacht hij een rijtoer voor een in staal uitgevoerde koningin met een automatisch zwaaiend handje en voor het indertijd door krakersrellen geteisterde Nijmegen een ontploffingsconcert met pistolen en kanonnen.

Door: Hans Koetsier

Hans Koetsier, De Hoorn des Overvloeds, 1972 © Courtesy the artist.

Hans Koetsier, De Hoorn des Overvloeds, 1972 © Courtesy the artist.

Hans Koetsier, De Hoorn des Overvloeds, 1972 © Courtesy the artist.

Terug naar begin