‘Als de bijen uitsterven, zal de mensheid vier jaar later volgen,’ is een bekend dystopisch citaat toegeschreven aan Albert Einstein. Ook Antroposoof Rudolf Steiner zei – in 1923 al – dat kunstmatige bijenteelt het de bijtjes juist moeilijk zou maken. Het bleken profetische voorspellingen; in 2006 werd de wereld opgeschrikt door een plotselinge mysterieuze bijensterfte. De bijenverdwijnziekte (‘colony collapse disorder’) stelt wetenschappers nog altijd voor een raadsel. Het fenomeen kan verstrekkende gevolgen hebben voor onze voedselproductie, omdat de bestuiving van veel landbouwgewassen door bijen plaatsvindt.
Sinds mensenheugenis vormen dieren de basis van ons bestaan en onze cultuur, maar de relatie tussen mens en dier is in de huidige moderne maatschappij (denk globalisering en verstedelijking) veel afstandelijker geworden. Tegelijkertijd worden er dagelijks honderdduizenden foto’s en video’s van (aandoenlijke) dieren geüpload naar het internet. De groeiende bio-industrie en genetische manipulatie maken dieren onderdeel van het publieke debat, en vergroten de aandacht voor dierenwelzijn en dierenrechten.
De kunstenaars reflecteren door middel van videowerken, sculpturen en installaties op de vermeende tegenstellingen tussen natuur, dier en mens, die (niet geheel onvoorspelbaar) tot een beter inzicht in het ‘mens-zijn’ leiden.
Het Kunstfort Bijenmuseum, ons meerjarig ecologisch kunstproject, sluit op gezette momenten aan op tentoonstelling The Prophecy of Bees met gezamenlijke rondleidingen en activiteiten. Lees hier meer over Het Bijenmuseum.
De opening vond 3 april plaats met een korte inleiding van curator Julia Geerlings en aansluitend een performance van Laura Gozlan, samen met muzikant Gunnar Gunnsteinsson.
Download het persbericht hier.